lauantai 2. helmikuuta 2013

Matkakeskuksen pyöräparkki ja romupyörät (taas)

Jäi ajatustyö käyntiin kun kirjoittelin edellistä juttua Matkakeskuksen heitteillä olevasta pyöräparkista. Niinpä jatkan aiheesta.

Otetaan alkuun "tilannekuvan" päivitys. Maisema pyöräparkilla nyt helmikuun alussa on tämä:


Neitseellinen hanki kimaltelee sydäntalven pakkasessa ja ohikulkija voi lähes kuulla karhun tuhisevan talvipesässään jossain hangen alla. Urbaanista sijainnista muistuttaa vain vieressä pysäkillä rötköttävä bussi ja hangesta töröttävät ostoskärryt. Sama välinpitämättömyys vallitsee muillakin alueen pyörätelineillä:


Kaikki Matkakeskuksen pyörätelineet ovat kunnossapidon ulottumattomissa.

Huvittavaa tai surullista, mutta löysin saman pyöräparkin kuvan julkaisusta nimeltä Etelä-Karjalan liikennejärjestelmäsuunnitelma (Linkki suunnitelmaan).
Kuvan lähde: Etelä-Karjalan liikennejärjestelmäsuunnitelma, Copyright Reijo Helaakoski.
Suunnitelma päivittää Etelä-Karjalan liikennestrategian tähdäten aina vuoteen 2030. Strategiassa tunnistetaan kevytliikenne sekä kevyenliikenteen ja julkisen liikenteen yhtymäkohdat osana liikennejärjestelmää. Siitä tässä pyöräparkissakin on kysymys sen ollessa merkittävä vaihtosolmu pyöräilyn ja bussi- sekä junaliikenteen välillä. 

Kuten todettu jo aiemmassa kirjoituksessa, parkin kuntoon laittamiseksi tarvittaisiin välittömästi kaksi toimenpidettä: säännöllinen talvikunnossapito osana ympäröivien pysäköintialueiden kunnossapitoa sekä hylättyjen pyörien poistaminen alueelta. Kolmantena toimenpiteenä on lyttyyn ajettujen pyörätelineiden korvaaminen kunnollisilla telineillä jotka mahdollistavat pyörän asiallisen lukitsemisen telineeseen. Hylättyjen pyörien poistamiseen liittyvää valmiiksi seulottua tietoa löytyi pari vuotta sitten julkaistusta suunnitelmasta "Väliaikaiset toimenpiteet Pasilan rautatieaseman pyöräpysäköinnin parantamiseksi". Linkki suunnitelmaan. Suunnitelmassa kuvataan pyörien poistamiseen liittyvät lainkohdat ja todetaan yhteenvetona:

"Romupyörien osalta laki on selkeä: pyörät voi poistaa alueelta ilmoittamalla siitä seitsemän päivää
ennen poistamista. Sellaisten hylättyjen pyörien osalta, jotka vielä ovat ajokuntoisia ja eivät
siten täytä romuajoneuvon määritelmää tilanne on ongelmallisempi. Pyörät voi poistaa alueelta ja
siirtää varastoon, mutta tiedon saaminen omistajille on vaikeaa. Tässä kohdin on siis sovellettava
lain määräystä ilmoittaa ajoneuvojen siirrosta kuuluttamalla.
Euroopan monissa liityntäpyöräpysäköintipaikoissa on käytössä järjestelmä, jossa pitkään seisoneisiin
pyöriin kiinnitetään tarra. Kun pyörään on kertynyt tietty määrä tarroja (se on siis seissyt
pitkään) se kuljetetaan pois. Asiasta on ilmoitettu liityntäpysäköintipaikalla."

 Erittäin toivottavaa olisi, että näihin toimiin päästäisiin jo ennen vuotta 2030.


Esimerkki pyörien poistoilmoituksesta. Kuvan lähde: Väliaikaiset toimenpiteet Pasilan rautatieaseman pyöräpysäköinnin parantamiseksi, 2011.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti