perjantai 19. huhtikuuta 2013

Liikenneturva: "viisas pyöräilijä väistää"

Liikenneturvan järjestämä Avaimet Arkipyöräilyyn -tapahtuma keräsi sankan yleisön (ehkä noin 70 henkilöä) Kimpisen kampukselle. Ilahduttavasti melko monet olivat saapuneet tilaisuuteen pyörällä, vaikka vettä vihmoi taivaalta.
Liikenneturvan esityksessään käyttämä kuva.

Liikenneturvan yhteyspäällikkö Anna-Maija Hinkkanen avasi tilaisuuden puheenvuorollaan, joka käsitteli Liikenneturvan visiota tieliikenteen kuolemantapausten ja vakavien loukkaantumisten vähentämisestä. Pyöräilyonnettomuuksista aiheutuvat kustannukset nostettiin näkyvästi esille. Pyöräilyn väistämissäännöt Hinkkanen tiivisti sanoihin "minun varmaan viisaana pyöräilijänä kannattaa väistää". Ei ihme, sillä risteyksissä pyöräily on melko monimutkaista, mutta kuitenkin opittavissa, kuten pyöräilijöiden vähentyneet liikennekuolemat pyöräilyn suosion samalla kasvaessa osoittavat.

Seuraavana lavalle nousi poliisi. Esitys alkoi nopealla tilastokatsauksella Etelä-Karjalan alueen tieliikenneonnettomuuksiin, mutta muuttui nopeasti keskusteluksi jonka aikana yleisö esitti lukuisia kysymyksiä. Kirjasin ylös mm. seuraavat huolenaiheet, poliisin vastaukset suluissa.
  • onko tankojuoppous ongelma Lappeenrannassa? (Ei ole)
  • ovatko pyörävarkaudet lisääntymään päin? (ei vastausta)
  • voiko poliisi järjestää valoratsian syyspimeillä? (resursseja ei ole, mutta Liikenneturva on tempauksessaan jakanut 100kpl valoja syksyllä 2012)
  • Miten poliisi osallistuu koulujen liikenneturvallisuustyöhön? (työ on jatkuvaa mutta vähiin käynyttä opetukseen osallistumista ja luokissa vierailua pyritään lisäämään) 
  •  Pitääkö pyörässä olla monta lukkoa? (ei välttämättä, yksi näkyvä lukko riittää, rosvo valitsee helpomman kohteen)
  • Onko Koulukadulla kauppakeskus Armadan kohdalla pyörätie? (ei ole, pyörätie kääntyy aidankulmalta pohjoiseen Yhdyskatua pitkin)
  • Jos pyörätiellä on 20 senttiä lunta eikä siinä pysty ajamaan, saanko ajaa ajoradalla? Poliisipartio oli kehottanut pyöräilijää siirtymään takaisin pyörätielle joka oli ajokelvoton. (pyörätietä pitää aina käyttää, vaikka sitten taluttaen) Tämän poliisin vastauksen korjasin kommenttipuheenvuorossa, sillä käyttövelvoitetta ei ole jos pyörätie on ajokelvoton.
  • Iäkäs rouva kertoi pyöräilleensä jalkakäytävällä, jonka tukki pysäköity auto. Autoilija kehotti rouvaa pyöräilemään ajoradalla, minne rouva siirtyikin. Seuraavissa liikennevaloissa toinen autoilija nousi autostaan ja neuvoi rouvaa siirtymään pyöräilemään jalkakäytävälle koska ajoradalla on niin vaarallista. Rouva kertoi autoilijalle, että hän on taitava ohjastaja eikä hänellä ole hätää. Mutta missä hänen tulisi pyöräillä? (Pyöräilijä voi käyttää tervettä järkeä valitessaan missä pyöräilee. Joskus pyöräilijän kannalta turvallisin vaihtoehto voi olla jalkakäytävä. Rouvalle poliisi ehdotti pilke silmäkulmassa sellaisen turvaliivin hankintaa, jonka selässä lukee "taitava ohjastaja")
  • Miten tapahtuneista pyöräilijän onnettomuuksista pitäisi ilmoittaa jotta onnettomuudet päätyvät tilastoihin? (Lievät onnettomuudet, jotka eivät vaadi hälytystoimintana paikalle poliisia, pelastuslaitosta tai ambulanssia, voi ilmoittaa poliisin palvelupäivystykseen (Etelä-Karjalassa puh. 0718737000))

Illan viimeisen puheenvuoron käytti Liikenneturvan kouluttaja Kari Vaske. Hänen havainnollinen esityksensä kävi läpi erilaisia pyöräilijän ja autoilijan kohtaamistilanteita ja väistämissääntöjä. Esityksessä esiteltiin myös Lappeenrannan pyörätieverkon hankalia paikkoja ja kohtia joissa pyöräilijältä vaaditaan erityistä tarkkaavaisuutta. Esityksen aikana kysyttiin mm.:
Pyörätien jatke ylittää Marssitien.
  • Milloin Lappeenrannassa muutetaan pyörätien jatkeiden katumaalaukset tieliikenneasetuksen mukaiseksi katkoviivamaalaukseksi? (vähitellen vuoden 2017 loppuun mennessä)  Kannattaa huomata, että vielä kesällä 2012 Lappeenrannassa maalattiin pyörätien jatkeita vanhalla suojatiemaalauksella.
  • Esitettiin myös toive saada jatkossa vastaavia koulutustilaisuuksia joissa käsiteltäisiin pyöräilijöiden ohella laajemmin muiden kevyenliikenteenväylällä liikkuvien ryhmien kulkemista.
Tilaisuuden lopuksi Liikenneturva lahjoitti paikkaolijoiden välisen arvonnan voittajalle pyöräilykypärän. Bloggaajat kiittävät Liikenneturvaa hyvästä tilaisuudesta! Kaikkien tienkäyttäjien koulutus ja valistaminen ovat tärkeitä elementtejä tiellä kohti turvallista liikennejärjestelmää.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti