Lauritsalassa on muutama risteys saanut loivennukset reunakiviin. Loivennus on toteutettu jyrsimällä vanhaa asfalttia ja reunakiveä pois ja täyttämällä jyrsitty syvennys uudella asfaltilla.
Kyseessä on kokeilu, jolla kaupunki selvittää kevyen toteutustavan kustannuksia ja soveltuvuutta laajempaan pyöräteiden parantamiseeen. Jyrsiminen ja asfalttipaikka maksaa teknisen toimen arvion mukaan vain alle kuudesosan verrattuna reunakivien pois kaivamiseen ja loivemman kiven asentamiseen. Lisäksi asfalttipaikan ei pitäisi painua ajan saatossa, koska jyrsiminen ei kajoa pohjamaahan. Kaivamiseen ja uuden kiven asentamiseen painumisen riski aina liittyy.
Hieno homma. Terävät ja korkeat reunakivet lienevät eräs yleisimmistä yksittäisistä pyöräilijöiden ilmoittamista haitoista pyöräteillä, joten on hyvä että kevyttä ja edullista menetelmää selvitetään.
Reunakivi on poistettu keskeltä pyörätietä |
Hieno homma. Terävät ja korkeat reunakivet lienevät eräs yleisimmistä yksittäisistä pyöräilijöiden ilmoittamista haitoista pyöräteillä, joten on hyvä että kevyttä ja edullista menetelmää selvitetään.
Päivää. Syksyn mittaan näistä loivennuksista saatiin jo käyttökokemuksia. Ilmeisesti huolimattomasta toteutuksesta johtuen asfalttipaikat alkoivat rapautua reunoistaan ja syntyi syviä monttuja. Nastat ja vetinen ikisyksy varmasti edesauttoivat asiaa. Keväälle siis toivotaan näiden monttujen paikkaamista ja näkemyksiä siitä voidaanko jatkossa tehdä nämä paremmin ja kestävämmiksi.
VastaaPoista