perjantai 27. maaliskuuta 2015

Kielletään pyöräily, osa 2


Jokin kesänkaltainen asia väistämättä lähestyy ja maantie kutsuu. Nostetaanpa Kielletään pyöräily-sarjaan kohta Mikkelistä, valtatieltä 13, niin tulee tasapuolisesti parjattua myös maantienpitäjää ainaisen kadunpitäjille valittamisen ohessa.

Tässä kohdassa, pyöräilijä on esim. Lappeenrannasta tai Kouvolasta tullessaan ajanut n. 100 kilometriä maantien reunaa. Perushomma: ei mukavin mahdollinen pyöräilykokemus mutta omien kokemusteni mukaisesti ihan turvallista ja sujuvaa matkantekoa. Mikkeli toivottavaa pyöräilijät tervetulleiksi, kuinkas muuten kuin kieltämällä pyöräilyn. Kielto jatkuu reilun kilometrin ja tienpitäjän (Pohjois-Savon Ely-keskus) mukaan kiellon peruste on turvallisuus. Kohdalle on rakennettu erillinen jalankulku- ja pyöräilyväylä jota ei sitten kuitenkaan vaivauduttu asfaltoimaan saati merkitsemään lain mukaisesti pyörätieksi. Käytännössä kevyellä rengastuksella varustetulle maantiepyöräilijälle annetaan vaihtoehdoiksi siirtyä taluttamaan murskepintaiselle "pyörätielle" tai jatkaa lainsuojattomana ajoradan reunaa pitkin.

Sitä en ymmärrä, miten valtatien rinnalle rakennettu soratie muuttaa valtatien reunassa pyöräilemisen yht'äkkiä niin vaaralliseksi että se pitää kieltää? Ymmärtääkö joku muu? Ely-keskuksen mukaan kieltoa ei ole syytä poistaa. Voisiko viranomaiselta vaatia johdonmukaista toimintaa ja yleistä pyöräilykieltoa valtateille, perusteena tietysti turvallisuus?

1 kommentti:

  1. Tämä asia on korjaantunut joskus vuoden 2016 aikana, pyöräilykieltoa ei enää ole. Tästä parannuksesta kiitokset Ely-keskukselle!

    VastaaPoista